AUDIO | Conférence-débat : Negotiating visibility: Queer women’s identity modulation on Tinder, Instagram, and Vine

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Conférence en anglais

(english below)

Cette présentation fait état de travaux récents sur la participation et la représentation des femmes queers dans les médias socionumériques. Pour ce faire, des méthodes de recherche traditionnelles et numériques ont été mobilisées afin d’analyser les usages de Tinder, Instagram et Vine par des femmes queers. Les résultats révèlent un ensemble de pratiques communes réunies sous le concept de « modulation identitaire » un processus continu de prise de décisions visant à rendre l’identité sexuelle reconnaissable en relation avec d’autres informations nominatives personnelles vis-à-vis de publics spécifiques. Ce concept évoque une analogie avec la configuration des paramètres d’un dispositif, comme le volume sonore. Ces paramètres peuvent être modifiés par l’utilisatrice, mais sont dépendants des affordances et des contraintes du dispositif. Les femmes queers pratiquent la modulation identitaire sur Tinder pour trouver des partenaires, sur Instragram pour se créer une marque personnelle et sur Vine pour former des communautés très cohésives.

Stefanie Duguay est professeure adjointe (Data and Networked Publics) au Département de communication de l’université Concordia. Ses recherches portent sur l’influence des technologies et médias numériques sur la vie quotidienne, avec un intérêt particulier pour les identités sexuelles et de genre en lien avec les médias socionumériques. Ses travaux se sont notamment consacrés aux usages des médias sociaux, des applications de rencontre et d’autres plateformes d’activisme au quotidien par les personnes lesbiennes, gaies, bisexuelles, trans et queer (LGBTQ). Ses recherches ont entre autres été publiées dans New Media & Society, Social Media + Society, Information, Communication & Society.

Date : 23 février 2018
Horaire : 10h-12h
Local de la vidéoconférence : J-2625 (UQAM) et DKN-2323 (Université Laval)

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This presentation outlines my past, current, and future research program with a focus on my most recent study of queer women’s participation and representation on contemporary social media platforms. I combined traditional and digital research methods to analyse queer women’s use of Tinder, Instagram, and Vine. Findings revealed a common set of practices that I understand as ‘identity modulation’ – continuous decision-making about whether and how much to make sexual identity recognisable in relation to other personally identifying information for particular audiences. The term invokes the analogy of adjusting device settings, such as volume, as variables that can be altered by the user but are subject to the platform’s affordances and constraints. We can see that queer women engage in identity modulation on Tinder to find partners, on Instagram to create their personal brand, and on Vine to form close-knit communities.

Stefanie Duguay is Assistant Professor of Data and Networked Publics in the Department of Communication Studies at Concordia University. Her research focuses on the influence of digital media technologies in everyday life, with particular attention to sexual and gender identity and social media. This has included studies of lesbian, gay, bisexual, trans and queer (LGBTQ) people’s use of social media, dating apps, and multiple platforms for everyday activism. Stefanie’s research has been published in New Media & Society, Social Media + Society, Information, Communication & Society, and other international, peer-reviewed journals.

Date : Friday, February 23rd, 2018
Time : From 10AM to 12PM
Room : J-2625 (UQAM) and DKN-2323 (Université Laval)

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This content has been updated on 20 June 2019 at 16 h 21 min.

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